Setmana de la castanyada… Moniatos i Castanyes!!

El moniato

Descobrim les propietats d’un tubercle que molts de nosaltres tenim associat quasi exclusivament a la celebració de la castanyada. Una llàstima, perquè és un aliment amb propietats nutritives molt interessants i una bona font de provitamina A.

 PROPIETATS NUTRICIONALS

El moniato és una hortalissa rica en hidrats de carboni complexos i sucres. Per això, el seu contingut calòric és mitjà i té un sabor dolç molt marcat. No té greixos però sí gairebé un 2% de proteïna. D’aquesta proteïna convé destacar que és rica en un tipus d’aminoàcid essencial (la metionina), que no és habitual en els productes vegetals i, per tant, pot ser interessant per a les persones vegetarianes.

 Ajuda a depurar el fetge, Te un efecte preventiu del càncer,  Protegeix la salut de la vista i la pell i és hidratant del sistema digestiu.

 Aprofitem la temporada de moniatos per menjar-ne més enllà de la castanyada, ja que és un aliment molt nutritiu, ric en vitamines A i E, que són bones per als ulls i la pell. És digestiu, pobre en greixos i, en definitiva, apte per a totes les persones sanes i en especial pels nens.

CREMA DE MONIATO:

Daurem en una cassola uns quants porros triturats amb una mica d’oli i afegiu-hi el moniato pelat i tallat a porcions petites. Deixeu-ho coure uns minuts, afegiu-hi després brou casolà vegetal (aproximadament 1 litre) i deixeu-ho bullir uns 20-30 minuts. Passeu per la batedora i afegiu-hi un rajolí de llet evaporada o iogurt i unes gotes de suc de llimona. Salpebreu i serviu.

trossos-de-moniato

moniato

Les castanyes

Si bé la majoria de nosaltres ens limitem a menjar-les torrades en època de Tots Sants, la castanya és una fruita seca d’alt valor energètic, rica en vitamines i baixa en greixos que ens pot ajudar a protegir-nos del fred de l’hivern.

Es tracta d’una fruita seca molt nutritiva que ens aporta hidrats de carboni complexos de llarga duració i, per tant, energia per escalfar-nos bé a l’hivern i poder rendir una bona estona.

 PROPIETATS NUTRICIONALS:

El seu component principal són els hidrats de carboni, aproximadament un 40%, mentre que en la resta de fruites seques ronden el 15-20%.

A més, conté moltes menys proteïnes i greixos que la resta de fruites seques; per tant, malgrat ser una font d’energia adequada en situacions d’esforç, no és tan calòric com d’altres.

També cal destacar el seu contingut en potassi, recomanable en casos d’hipertensió, i en àcid fòlic, molt beneficiós durant l’embaràs.

 Especialment indicades per a les persones que pateixen de retenció de líquids i dolors lumbars relacionats amb la debilitat dels ronyons, així com per a les persones grans.

 En resum, les castanyes són una fruita seca molt nutritiva que ens aporten escalfor i energia duradora i ens permeten mantenir un bon rendiment durant els matins freds d’hivern sense necessitat de picar entre hores.

castanya-2

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s